Puolet Kiinan ökyrikkaista haluavat oman viinitilan.

Suuret kiinalaiset investoinnit viinitiloihin ja viinituotantoon ovat nostaneet kohteiden hintoja Pohjois-Amerikassa yli 6 % ja Euroopassakin reilut 2 %. Niinpä sijoittajat etsivät ostettavaa tällä hetkellä Australiasta ja Uudesta Seelannista.

Usein eri kulttuurien ja liiketapojen johdosta ostopäätös tehdäänkin Kiinan eduksi ja perustetaan viinitila Kiinan maaperälle.

Kiinalainen sijottaja Chen Qide vuokrasi 8 vuotta sitten 40 000 hehtaaria maata maakuntahallinnolta. Vuokrahinta oli noin 11 miljoonaa euroa ja sitten taimiin meni vajaa 3 miljoonaa euroa.

Herra Chenin suunnitelmissa on perustaa 100 pientä viinitilaa ja liiketoiminnan tuotoksi hän laskee 1,4 miljardia euroa.

Mukava puoli tässä on myös se että kiinalaisten tietämys ja asiantuntemus ei vielä riitä joka tilalle, joten ulkolaista apua tarvitaan vielä melko pitkään.

 * * * * *

Aurelio Montes, Chilen viinituotannon uranuurtaja ja supermies aikoo saada Chilen Riesling-viinien tuotannon huippukastiin. Hänen mukaansa vielä ei ole tuotettu loistavia Riesling viinejä Chilen maaperällä ja yksi tärkein syy siihen on että maasta ei löydy tieto-taitoa tämän lajikkeen oikeaan käsittelyyn.

Niinpä hän onkin palkannut asiantuntijan Moselin laaksosta Saksasta.

Viinipensaat on istutettu Lleydan alueelle, San Antonion laaksoon kahdeksan vuotta sitten ja tänä vuonna Moselin mies Helmut Colman on tehnyt kokeiluja tehden 21 erilaista Riesling viiniä.

Toki muilla on samanlaiset tavoitteet, sillä mm Vinedos Emiliana (omistajina Guilisastin perhe, Cono Sur ja Concha y Toro) Bio Bio alueella kasvattavat Riesling lajiketta 20 hehtaarin alalla.

Argentiinan puolella Aurelio Montes yrittää kasvattaa rypäleitä tästä tulevasta satokaudesta alkaen ilman minkäänlaista apukastelua.

Montesin perheen viinitila, Kaiken,

Mendozassa aloittaa tämän kokeilun Cabernet Sauvignon ja Malbec lajikkeilla.

Ensi vuonna sama kokeilu alkaa myös Chilessä.

Tosin herra Montes epäilee kuinka tässä käy, mutta toteaa että ainakin on kokeiltu moista.

Aikaisemmista kokeiluista Montes on huomannut mielenkintoisen seikan että ensimmäisenä vuonna pensas on kuin armoa aneleva, oksat nuutuneina ja alaspäin. Mutta jo toisena vuonna kasvi alkaa ymmärtää tilanteen, kasvattaa juuriaan syvemmälle, nuput avautuvat myöhemmin, versot ja tertut ovat pienempiä.

Ensimmäisenä vuonna ei tässä kokeilussa tullut satoa laisinkaan, mutta jo toisena vuonna satoa saatiin puolet siitä mitä kastellulla alueella.

Montesin kirjanpidon mukaan vuoden vesisäästö 300 hehtaarin alalla on sama kuin 20 000 ihmisen vuoden vedentarve.

Ja mikä parasta, hänen mielestään pensaat joita ei kastella tuottavat parempaa viiniä.

Pienet tertut tuottavat enemmän fenolihappoja ja voimakkaampaa värikonsentraatiota. Näinollen ei tarvita enään viinin kierrättämistä sammiossa, koska väriä tulee riittävästä muutenkin. Samoin käymislämpöä voidaan laskea 30 C asteesta 25 C asteeseen jolloin viiniin tulee vähemmän tanniinia.

Ainoa ongelma on tietty kuluttajien tottumusten muuttaminen, sillä tämä ns kuivaviljely on huomattavasti kalliimpaa koskapa satoa tulee puolet vähemmän.

* * * * *

Japanissa on tiukennettu viiniin liittyvää lainsäädäntöä.

Aikaisemmin japanilaiseksi viiniksi on voinut kutsua viiniä, jossa ainoastaan 10 % on Japanissa kasveista rypäleistä. Todellisuudessa noin 75 % pullon viinistä on ollut maahantuotua.

Uuden lain mukaan 85 % viinistä pitää olla japanilaista. Mikäli etiketissä on maininta alueesta on rypäleiden tultava kyseiseltä kasvualueelta.

Nämä muutokset on huomattu tarpeellisiksi sen jälkeen kun on tiedostettu että japanilainen Koshu-viini on menestynyt erinomaisesti maailman huippuravintoloissa. Ja tähän on päästy koshu-viinin tuottajien voimakkaan markkinoinnin ja selkeän informoinnin ansiosta.

Japanissa on yli 100 viinintuottajaa ja sijoittuvat Hokkaidolle, Yamagata, Niigata, Yamanashi, Nagano, Shiga, Tochigi, Kyoto, Osaka, Miyazaki ja Hyogo prefektuurien alueille.

Rypäleinä lähinnä amerikkalaiset Delaware, Niagara, japanilaiset Kyoho, Pione, Koshu sekä kansainväliset Müller-Thurgau, Chardonnay, Merlot ja Cabernet Sauvignon.

Japanissa kotimainen viinituotanto kattaa noin kolmanneksen koko markkinoista, jossa kulutus on noin 2,5 litraa asukasta kohden.

* * * * *

Lääkejätti Bayer valmistautuu maksamaan hyvityksiä viinitiloille Italiassa, Itävallassa, Luxemburgissa, Ranskassa, Saksassa ja Sveitsissä.

Tämän vuoden valtaviin sadonmenetyksiin on löytynyt syy.

Sienitautia vastaan toimitettu myrkky ”Moon Privilege – Luna Privilege” on nähtävästi aiheuttanut epämuodostumia kasvin lehdissä sekä aikaansaanut huomattavasti normaalia pienemmän sadon. Osin koko sato on tuhoutunut.

Yksin Sveitsissä on arvioitu menetyksen summaksi 75 miljoonaa euroa. Muutamat viininviljelijät ovat menettäneet koko tämän vuoden satonsa.

Bayer kerää tällä hetkellä tietoja näistä viinintuottajamaista jotta pääsee arvioimaan millaisiin korvauksiin se ryhtyy. Maksut tuottajille on luvattu ensi vuoden alusta.

Onkohan tuolla myrkyllä vaikutusta saadun viinin laatuun ?

* * * * *

Vaikuttaako kerralla ottamamme kulauksen määrä viinin makuun ?

Tätäkin asiaa tiedemiehet tutkivat. On nimittäin todettu että juoman määrällä on merkityksensä.

Pienin siemauksin nautittava viini maistuu useimmiten hedelmäiseltä ja siinä on havaittavissa kukkien vivahteita. Kun puolestaan reilummat siemaukset tuovat esiin hunajan, marjan, greipin ominaisuuksia.

Tuoksua on aina pidetty tärkeänä viiniä maisteltaessa, mutta myös maku on tärkeä ja pienin erin maistellessa suussamme valmiina oleva perus-sylki muuttaa makua herkemmäksi kuin jos suussa on suurempi annos viiniä.

Tämä viimeisin tutkimus on tehty Napolin yliopistossa Italiassa.

Chardonnay, Semillon ja Sauvignon Blanc lajikkeiden kukkaisuus ja paistetun omenan ominaisuudet tulevat esiin paremmin kun suussamme on viiniä vähän reilummin.

Riesling ja Gewürztraminer lajikkeiden tyypillinen petrooli ominaisuus tulee esille myös paremmin esille kun siemaisu on hieman ronskimpi.

Marjojen, kirsikan, greipin, hunajan ominaisuudet havaitsee selkeämmin kun viiniä on suussa hieman enemmän.

On kuitenkin hyvä muistaa että jokainen on oma yksilönsä. Maku ja tuoksu maailma on erilainen aivan samoin kuin kokemus maisteluun.

* * * * *

Moselin Egon Müllerin Scharzhofberger Trockenbeerenauslese 2003 rikkoi kaikki Saksan viininmyynti ennätykset kun pullo myytiin VDP Prädikat -huutokaupassa Trierissä Saksassa.

Lopulta hinnaksi tuli 12 000 €. Ja näitä pulloja myytiin 18 kappaletta.

Samassa huutokaupassa myytiin myös 36 kpl puolikkaita pulloja, ja näiden hinnaksi tuli 5 500 € per putelli.

Järjestäjät olivat yllättyneitä kuinka paljon huudoista meni uusille, nuorille huutajille.