Michelin tähtien suunnittelemia aterioita, vuosikerta samppanjaa ja paljon muuta on tarjolla useiden lentoyhtiöiden business-luokan matkustajille.

Busines matkustajat ovat vaativia mutta lippujen hinnat ovat huikeat ja näin tuotot myös korkeat !

On karkeasti arvioitu että lentoyhtiöiden ruokatarjoilun arvo on noin 10 miljardia euroa.

Erot matkustusluokkien välissä melkoiset. Turistiluokan menu maksaa 5-9 €, businessluokassa 15-30 € ja ykkösluokassa kaikkea tämän yläpuolella.

Singapore Airlines, on ainakin oman tiedotteensa mukaan ainoa lentoyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen kahta maailman loisteliainta samppanjaa – Dom Perignon ja

Krug Grande Cuvee. SG käyttää vuosittain lähes 20 miljoonaa euroa samppanjaan ja viiniin – noin 5,5 % koko lentocatering kuluista.

Kun mainitsin tuon Michelin-tähtien tekemän lentomenun, niin ainakin Air Francen ykkösluokan menun suunnittelee Anne-Sophie Pic, joka on Ranskan ainoa naispuolinen Chef jolla on kolme tähteä.

Tällaisten herkkujen suunnittelussa on muutamia selviä pykäliä, esimerkiksi raaka kala on kielletty. Samoin kaali ja pavut – jo muunmuassa “ympäristöystävällisyyden” nimissä.

Hyvä muistaa myös sekin, että makuaistimme on väsyneempi korkealla lennettäessä, matkustamon erilainen happipitoisuus, ilma on hyvin kuiva. Kaikki tämä vaikuttaa makuelämyksiimme. Sama pätee myös alkoholin kanssa ja asettaa eri vaatimuksia myös viinien suhteen.

Vuosikymmeniä sitten matkustajille tehtiin eväskorit paikallisten hotellien toimesta. Tämän jälkeen oli vaihe jossa lento laskeutui lounaalle ja ennen päivällistä saavuttiin hotelliin josta jatkettiin seuraavana päivänä valoisaan aikaan.

Ja yhdessä vaiheessa koko ateria valmistettiin kokonaan lentokoneessa lennon aikana.

Näin kaikki muuttuu Eskoseni.