Tuottajajärjestön mukaan suurimmat kasvumarkkinat samppanjalle ovat tällä hetkellä Kiina, Venäjä, Meksiko ja Nigeria. Afrikan maat yleensäkin ovat samppanjalla juhlivaa aluetta. Viennin kasvu on nousussa myös Brasilian suuntaan.

Saa nähdä miten samppanjan eri tyylisuuntien valmistusmäärät muuttuivat tulevina vuosina sillä Aasiassa ja Afrikassa on kysyntää hieman makeammille juhlajuomille. Useimmat tuottajat ovat tämän huomioineen tulevia suuntia määritellessään.

Samppanjatuotteita joiden jäännössokeripitoisuus on 17-32 grammaa onkin tulossa useampia lanseerattavaksi ensi viikolla avattavien Bordeauxin VINEXPO messujen yhteydessä.

Maailman suurimmat samppanjantuottajat tällä hetkellä ovat

1. Moët & Chandon vuosituotanto 2 340 000 laatikkoa á 12 pulloa. Nousua on + 6,1% vuodessa. Roger Federer on tämän tuottajan brand ambassador.

2. Moët Hennessyn omistama Veuve Clicquot 1 474 000 ltk, nousua + 1,6 %. Talon samppanja kaikissa Joel Robuchonin ravintoloissa kaikkialla maailmassa.

 

3. Nicolas Feuillatte 758 333 ltk, myynti laskenut määrällisesti - 5,2 %, mutta kate parani niin hyvin että tekivät liikevoittoa peräti 15,6 miljoonaa euroa.

4. Pernod Ricardin omistama GH Mumm 664 028 ltk (+3,9 %)

5. Laurent-Perrier 583 333 btls (+ 0,57 %)

6. Taittinger 466 000 btls (+ 0,43 %)

7. Pommery 410 000 ltk (0 %). Champagnen alueen yksi kuumista puheenaiheista. Lontoon samppanjabaari Voltairen talon juhlajuoma.

8. Piper-Heidsieck 369 216 ltk, selkeä alastulo - 18 %. Rémy Cointreau myi brandin viime vuonna EPI Groupille 412 miljoonalla eurolla. Ja uuden johdon myötä laadun parantamiseen keskitytään todenteolla. Viinintekijän mukaan ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen !

9. Lanson 336 974 ltk (-4,4 %). Winbledon sponssaaja.

10. Pernod Ricardin omistama Perrier-Jouët 246 133 laatikkoa (+16 %). Tunnetaan Belle Epoque –etiketeistään, jotka ovat jo vuodesta 1902 saakka koristaneet samppanjapulloja. Viime vuonna japanlainen taiteilija Makoto Azuma suunnitteli Belle Epoque Florale Edition etiketin.

Seikka joka samppanjan ympärillä puhuttaa tuottajia ja asiakkaita: Onko merkitystä että näemme samppanjan lopullisen korkinsulkemispäivämäärän? Ainakin melkoinen puheenaihe tuottajien ja agenttien keskuudessa. Philipponnat ja Paillard ovat kyseisen päivämäärän laittaneet etikettiin jo 1980 luvulta saakka. Lanson myös vuodesta 2011 alkaen, ja asteittain useat muut tuottajat seuraavat.

Tämä toki antaa tiettyä luottamusta asiakkaalle ja parantaa kuluttajan asemaa kun hän tietää kuinka paljon on aikaa siitä kun hyllyssä oleva pullo on korkitettu. Vuosikerratonta samppanjaahan ei ole tarkoitettu säilytettäväksi vuosikausia J.

Osa tuottajista siis ilmoittaa selkeästi päivämäärän, mutta muutamat kuten Henriot, Krug ja Roederer laittavat koodin, jonka harvat ymmärtävät, mutta kaikki voivat tulkata selkokielelle tuottajien nettisivuilta.