Itävallan pääkaupungissa joka toinen vuosi järjestettävä massiivinen viinitapahtuma on yksi parhaimmasta päästä mitä maailmalla järjestetään. Tämä nelipäiväinen tapahtuma on aina Hofburgin linnassa, joka toisaalta on hyvinkin haasteellinen todella monimutkaisen rakenteensa vuoksi. On hankala, jopa vaikea löytää kaikki viinitilojen osastot kun huoneita ja kerroksia on niin mahdoton määrä.

Mutta tilaisuus sinänsä on upea ja kaikki maan parhaimmisto on maisteltavana yhdellä ja samalla kerralla.

Tällä kerralla tein yhden mielenkiintoisen löydön, vaihteeksi erinomainen punaviinituottaja Itävallasta. Burgenlandissa sijaitseva Weingut Giefing

maistatti todella herkullisia punaviinejään. Varsinkin heidän Pinot Noir Umbriss 2008 oli maukas, mehevä keskitäyteläinen viini. Omistaja, viinitekijä Erich Giefing omisti aikaisemmin ravintolan ja olikin huippu arvostettu kokki. Sittemmin hän siirtyi vaimonsa kanssa viinintekijäksi. Varmaan tuota aikaisempaa perua on se että hänen Marco Polo viininsä osoittautui omaksi suosikikseni. Toimii nimittäin erinomaisesti lihaisan päivällisen kanssa. Viini on tuotettu Syrah, Merlot, Cabernet Sauvignon  lajikkeista.

AWMB  (Austrian Wine Marketing Board) järjestää runsaasti myös lisäohjelmaa alan ammattilaisille ja lehdistölle. Tänäkin vuonna lähes tuhat henkeä oli kutsuttu nauttimaan kesäisestä illasta, upeista viineistä sekä herkullisesta päivälisestä. Iltaan on kuulunut kaikkina niinä kertoina kun olen ollut mukana ja kun johtajana on ollut herra Klinger, niin viiniaiheista kisailua kuin myös Willi Klingerin ammattimainen esiintyminen bändin kanssa. Musiikki ja viini kuuluvat yhteen ja mikä sen parempaa kuin tilaiusuuden isännän esiintyminen illan päätteeksi.

Itävallan viininviljelijät ovat loppukeväästä kärsineet melkoista hävikkiä kun noin 6 000 ha on hallan tuhoamaa. Tämä merkitsee lähes 50 miljoonan litran menetystä vuosituotannosta.

Toisaalta Itävallan viinituottajilla menee hyvin. Vuoden 2011 vientitilasto osoittaa 3 % nousua edelliseen vuoteen ja on ennätyslukemissa. Viiniä vietiin 127 miljoonan euron edestä. Saksa on päämarkkina-alue ja vaikka määrällisesti myynti siellä väheni, niin rahallisesti myynti nousi. Bulkkiviiniä viedään entistä vähemmän ja tuottajien pyrkimyksenä onkin nostaa keskihinta 3,00 euroon per litra.